Het Agrocentre van Vitelia Agrocultuur
Deze keer aandacht voor het Agrocentre team van Vitelia Agrocultuur. Agrocentre is een moderne naam voor de binnendienst. We hebben enkele teamleden gevraagd zelf uit te leggen wat ze doen en waar per vestiging eventueel verschillen zijn.

Wie zitten er in het Agrocentre team?
Het team in Hazerswoude-Dorp bestaat uit Marco Blanken, Carolien Koevoets en op de vrijdagen vult Robert van der Wansem het Agrocentre-team aan. De overige dagen is Robert werkzaam in de buitendienst.
In Lottum zijn achtereenvolgens Jos van de Pasch, Monique Broekmans, Jan Mertens en Jacqueline Custers de sterkhouders van het team.
Op de foto Carolien en Marco, de 2 leden uit het Agrocentre team in Hazerswoude-Dorp
Welke werkzaamheden verricht het Agrocentre team zoal?
Carolien: Als de telefoon gaat zijn wij de eersten die de bellers te woord staan. We verwerken de orders en bereiden offertes voor. Een mooie functie met een enorme diversiteit aan werkzaamheden. We begeleiden het hele orderproces, van aanvraag tot order. Ik focus me vooral op de ondersteuning van de buitendienst door specifieke aanvragen van klanten uit te werken. Om kosten te besparen worden veel orders rechtstreeks vanuit de fabrikant bij de klant geleverd. Deze trajecten gaan veelal via mij. Een tevreden klant geeft me veel voldoening.
Marco: In ons team verwerken we alle orders die op veel manieren, zoals via het klantenportaal, bij ons binnenkomen. Een andere taak die ik erbij doe is het voorraadbeheer en de bestellingen van voorraadproducten bij leveranciers. Door mijn 32-jarige sectorervaring doe ik inmiddels veel vanuit parate kennis en ervaring.
Jacqueline: In Lottum doen we nagenoeg dezelfde werkzaamheden als onze collega’s in Hazerswoude-Dorp. Daarbij overleggen we regelmatig met de Agrocentre collega’s in Hazerswoude.
Ik hou me veel bezig met voorraadbeheer en ondersteuning aan het akkerbouwteam.
Mijn collega Monique doet naast de reguliere Agrocentre werkzaamheden ook baliebeheer in onze kwekerijwinkel in Lottum. Zij helpt daar klanten die zelf producten komen afhalen.
Jos van de Pasch is een belangrijke speler op gebied van prijswijzigingen en het verwerken van de prijzen in al onze systemen. Door alle onrusten van afgelopen jaren in de wereldmarkt, denk aan corona, oorlog in oekraïner, energiecrisis, stikstof etc., zijn prijswijzigingen inmiddels aan de orde van de dag.
Agrocentre team Lottum, v.l.n.r. Monique, Jan, Jacqueline en Jos
Wat maakt jullie werk leuk?
Jacqueline: Elke klant meldt zich op zijn eigen manier. De aanvragen komen echt op hele diverse manieren binnen. Naast de traditionele kanalen zoals klantportaal, telefoon en e-mail maken we ook gebruik van Whatsapp voor klantvragen. We proberen aan te sluiten bij iedere klantwens met een breed palet aan communicatiekanalen.
Carolien: De afwisseling is érg leuk, de telefoon gaat… en je weet niet welke taak er uit voortkomt. Elke klant heeft een andere vraag. We hebben een enorm breed assortiment en we doen er alles aan iedereen zoveel mogelijk tevreden te stellen.
Marco: Inderdaad de grote diversiteit is mooi! Het Agrocentre begeleidt het proces van a tot z. Met de nieuwbouw in Hazerswoude hebben we logische looplijnen in het bedrijf en dit zorgt voor hele korte lijnen. We kunnen snel schakelen met zowel logistiek, de balie of de buitendienst. Dat is erg prettig!
Zijn er verschillen in werkzaamheden per vestiging?
Marco: Er zijn niet veel verschillen tussen de locaties. In Hazerswoude richten we ons net als de collega’s in Lottum voornamelijk op de boomkwekers, siertelers en hoveniers. Vanuit locatie Lottum worden er ook nog akkerbouwers en rundveehouders bediend.
Welke uitdagingen en verbeterpunten staan er op de agenda?
Jacqueline: Vitelia Agrocultuur heeft van de groene teeltstrategie een van haar belangrijkste speerpunten gemaakt. Hier zijn we heel actief mee bezig. We noemen ons niet voor niets uw duurzame partner. De continue kennisvergroting en opleiding van onze mensen is daar het bewijs van. Er is veel persoonlijke aandacht voor de klant en elkaar, er wordt door iedereen hard gewerkt. De uitdaging is om dit in de toekomst ook zo te houden.
Carolien: Data wordt steeds belangrijker. Het goed begrijpen en verwerken van deze data helpt ons en de klant om beter te voldoen aan wetgeving en verduurzaming. De juiste toepassing van data moet leiden tot het nog sneller kunnen helpen en adviseren van de klant. We werken er hard aan om stamdata zoals klant- en artikelinformatie nog nauwkeuriger te krijgen. Optimaliseren blijft een constant aandachtspunt.
Marco: Momenteel werken we hard aan uitbreiding en verbetering van de functionaliteiten in ons online ‘mijn.vitelia.nl’ klantenportaal. We willen de klant nu en in de toekomst ook via de digitale snelweg nóg beter ontzorgen.
Digitalisering staat in ons bedrijf sowieso continu onder de aandacht. Denk daarbij aan de processen achter het voorraadsysteem, in het algemeen minder papier en meer digitale workflow.
Wat willen jullie verder nog kwijt?
Carolien: We horen vaak terug dat we ons onderscheiden in klantvriendelijkheid, we zorgen altijd voor de juiste artikelen in de enorme breedte van ons assortiment. En dat is een mooi compliment waar we trots op zijn.
Marco: We spreken de taal van de klant en onze sector en kennen de regio’s waarin we actief zijn van binnen en buiten. We zijn voor onze afnemers écht een specialist!
Jacqueline: Ik sluit me aan bij mijn collega’s uit Hazerswoude-Dorp. Ik hoop dat we met onze no-nonsense klantgerichtheid nog veel klanten in de toekomst mogen bedienen en we met recht tegen iedere klant kunnen zeggen: “Wij zijn úw duurzame partner!”